- På bilden ser vi SM6BWD sköta spakarna.

Under hösten så deltog klubben i CQ World Wide SSB och CW kortvågstävling. SSB delen utspelade sig som vanligt i sista helgen i oktober och CW i sista helgen i november.

SSB
Inför SSB tävlingen så monterades en G5RV antenn upp semi-provisorisk mellan HF masten och ett träd. I samband med den sedvanliga SWR kontrollen av antennen så passade vi på att kontrollera klubbens övriga antenner. Då upptäcktes att vår Cushcraft R4 antenn inte var helt frisk. Vilket innebar en helrenovering av antennen med mindre än en vecka kvar till tävlingens start, detta arbete stod LPF & LPG för. Utöver ovan nämnda antenner så användes även en delta loop för 80m.

I SSB tävlingen så deltog: SM6BWD, SA6SKA, SA6FAX, SA6BPD, SM6TOL, SM6LPF, SM6LPG och SM6OEF.
Detta gäng samlade ihop totalt 603 qso'n

CONTEST FRÅN SK6EI

Fr. vänster; Per SM6THE, Jörgen SM6XUZ, Per-Erik SM6YTX och Per-Olof SM6YTI

Per-Erik kör contest

Under helgen 20-10-24 – 25  pågick CQWW SSB  och en trio amatörer hade bestämt sig för att köra den från Billingen med signalen SK6EI.
De ställde upp en husvagn på p-platsen utanför klubbstugan, lånade 220V från klubbstugan och drog även ut en feeder från klubbens 80Meters
deltaloop till husvagnen som fungerade som shack. Riggen var en Icom 7300 med 100W och de använde N1MM+  som testprogram. Vid tillfället
för mitt besök fanns även Per SM6THE på besök.

SM6OEF
Bengt

Hur gick det i testen ?

Per-Erik, SM6YTX säger så här:
Till en början hade vi lite tekniska problem och därför blev starten på testen lite skral. Efter en del justeringar blev det dock bättre fart och totalt blev det ca 4000 poäng. Vi har redan nu bestämt oss för att köra nästa år igen och då ska vi sätta upp några fler antenner, så vi kan köra 160 meter också. Vi ska även försöka köra med 2 eller 3 stationer på olika band samtidigt.

OEF

Portabelbatteri  - modell heavy duty

Krav
Största kravet på ett portabelt batteri är nog vikten. Pga det faller blyackar utan tvekan bort. Vill man ha lätta batterier är det någon form av litiumbatterier som gäller och förenklat finns det då två typer. Litium jon (LiIOn) och litium järnfosfat (LiFePO4) där den senare har en cellspänning som mest liknar blybatteriets och radions matningsspänning. Här har varje cell en nominell spänning på 3,2V (12,8V)

Inne-hobbyn som nu är ute !
(20200514)

Delar av nedanstående mycket uppskattade artikel publicerades i SLA 20200514 efter en ide av SM6TOB, Bengt och skrivande av SM6OEF, Bengt.

Equipment
Radio: ICOM IC-9700, 1kw Discovery amp