En kväll och natt med CW på 160-meter
I samband med ett tisdagsmöte beslutades att klubben skulle delta i CQ WW 160-meter CW på enklaste sätt. Det vill säga att det skulle skapas förutsättningar att utifrån egna möjligheter åka upp och köra lite radio. En vertikal för 160 meter fanns sedan tidigare på plats och stationsplatsen med IT stöd riggades tisdagen före test.

Två koncentrerade operatörer. Sven-Erik/SM6LPF (till vänster) och Andreas/SA6FAX. Foto: SM6BWD/Tomas

Det blev Andreas SA6FAX, ivrig att nyttja sina nyvunna telegrafikunskaper, samt Sven-Erik, SM6LPF och Leif, SM6LPG som kom att aktivera SK6EI ifrån 19.00 på lördagskvällen till 02,45 på söndagsmorgonen. Sven-Erik ansvarade för uppstart av stationen och deltog de första timmarna av testen. Leif anslöt något senare och agerade till största del stöd åt Andreas som fick några svettiga timmar. Som vanligt blev det många stationer på liten yta och de flesta med hög eller för hög telegrafihastighet. Loggen visar, trotts begränsade förutsättningar, QSO med USA och Mongoliet i kraftig pileup.

Resultat
Nästan 8-timmars aktivitet genererade 100 QSO/17745 poäng. Leif laddade upp loggen till CQ under måndagen. Hos CQ gäller lite kortare ledtider än vi är vana vid. Loggenskall vara dem till handa senast fem dagar efter test. Klubbens test-QSO finns också på LOTW och i vår master-log. Sist men inte minst är de uppladdade till SSAs HF-Contest Cup.

Tomas/SM6BWD

Uppdaterad 17/8 -23