Välkommen till SARK - Skövde Amatörradioklubb

- Nyheter -

Nordisk aktivitetstest på 50mhz
Andra torsdagen i månaden vilket innebär NAC test på 50mhz. SK6EI var inte aktiv i denna test pga antenn-brist men däremot var flertalet av våra medlemmar i gång med strålande resultat.

Foto: contest.ssa.se

Ingen antenn uppe
Inför föregående NAC-open och även NAC50 test så hängdes en EDZ upp på tvären mellan några av masterna uppe vid klubben. När vi har kört kortvågstesterna under årets första månader så hängdes denna antenn ner för att ge plats åt vår 40m vertikal-antenn som använder samma upphängningsanordning. Dock så monterades den aldrig upp i tid för NAC50 i mars månad och att göra det lite "snabbt och lätt" var svårt då det låg närmare halvmetern med snö uppe vid stugan under torsdagen då NAC50 testen utspelade sig. Vi får se till att vara bättre rustade till nästa NAC50 och då vi verkligen får hoppas att det inte finns en snöflinga i närheten. Sen senare under våren så hoppas vi att arbetet kan komma igång med den 7el LFA antennen klubben har.

Tillsammans är vi starka
Denna slogan må låta klyschigt och vara uttjatad men det ligger väldigt mycket i det. Som ni ser på bilden ovan så var sju av klubbens medlemmar igång i testen. SA6FAX, Andreas & SM4GGC, Stig gjorde ett tappert försök med att köra på sina kortvågsantenner. Några som har vettigare antenner monterade uppe och lyckades bättre var SE6F - Sven-Erik, SM4CHK - P-O "Oskar", SM6LPG - Leif, SM6TOL - Kjell & SC6O - Bengt. SM6LPG, Leif rapporterar om en riktig kul test med inslag av aurora med kontakter långt upp i nordligaste Norge.

Detta samlade resultat gjorde att vi hamnade på en andraplats i klubbtävlingen! Denna klubbtävling kom SK0CT först med 165k poäng och på tredje plats kom SK4AO med 76k och SK6EI fick ihop tot 92k poäng.

Resultat mars månad, hittills...
För att summera dom tävlingarna som har varit hittills under Mars månad så hamnade vi på följande platser i klubbtävlingarna:
QT-144 - 1:a
NAC-144 - 3:a
NAC-50 - 2:a

Helt fantastiskt bra jobbat av samtliga deltagare i klubben!
.. och då har vi en tävling kvar som klubben kommer att deltaga i: NAC432 som går av stapeln imorgon tisdag den 14/4.

/SA6FAX, Andreas