SAC - Scandinavian Activity Contest - CW
Vi var igång i CW delen av årets SAC-test, dock så gick det inte som förväntat men löste sig bra ändå tillslut.

- Webbredaktörs notering
Normalt sätt så skriver vår webbredaktör SA6FAX, Andreas den stora majoriteten av artiklar här på klubbens hemsida. Denna artikel har SM6DHF, Göran skrivit, så varsågoda: Årets genomgång av SAC CW.

Planerna inför årets SAC-test var att köra med 4 operatörer enligt ett schema med några timmars uppehåll på natten. SM6DHF, -EWB, -OEF och -TOL hade anmält intresse.
Jag skulle börja kl 12z och åkte med lite spänd förväntan mot klubbstugan ungefär en timma innan testen. Det är alltid lite pirrigt att köra från en annan station än den man är van att hantera nästan i sömnen!

Redan vid uppstart av N1MM ville inte CW-nycklingen fungera. Samma sak hände på tisdagskvällen när vi skulle gå igenom utrustningen, men efter några omstarter av datorn så fungerade det OK. Om inte datorn slås av nu så borde det fungera under testen! Jag kollade inställningar i N1MM och provkörde några funktioner utan problem med 100w. Dags att slå på slutsteget och valde 20m för det verkade vara mest trafik där. Man vill alltid i en test få en bra start, sedan kan man byta band efter en stund. Slutsteget fungerade bra och några rapporter utväxlades med några stationer. Körde då med manipulatorn.

Det drog ihop sig till start och en minut innan testens start tog jag en ledig frekvens och slog vår signal och QRX för SAC, sedan slog jag CQ med manipulatorn och en vansinnig pileup fanns där!
Skriver in call på starkaste stationen och trycker enter och då börjar en CQ-loop starta som inte går att få stopp på! N1MM går inte att manövrera utan får slå av riggen och börja om. Nu var det ingen kontakt till N1MM igen utan får starta om datorn igen två gånger innan det ser ut att få kontakt. Ska börja ett nytt CQ och trycker på enter och den här gången slår radion över i SPLIT! Omöjligt att byta VFO på radio allt är låst från N1MM så bara att slå av igen och starta om. Vid nästa CQ försök så kommer en ruta upp som säger att en USB-port lagt av. Inte ett qso kört efter 30 minuter och nu är det ju bara att konstatera att det helt enkelt inte går att köra testen från klubben. Slår av allt och plockar ihop och meddelar alla andra operatörerna att köra hemifrån, själv tänkte jag också åka hem igen och köra.

Foto: SM6LPG Leif och SM6LPF Sven-Erik hjälper till och felsöker

När jag är på väg från klubben så meddelar Sven-Erik -LPF och Leif -LPG att de är på väg, så stannar kvar. Startar faktiskt upp allt igen, utan slutsteg och lyckas komma igång med en otrolig pileup men gör ett stopp när de kommer. Sven-Erik har med en massa klämferriter som som han börjar sätta på USB-kablarna och en upprensning av USB-kablarna görs. En skarv till tangentbordet tas bord och tre klämferriter monteras på den kortare tangentbordskabeln.
Även datormusen fick bytas ut då muspekaren hoppade en dm i taget dit den hade lust! Dags att prova och först med 100w, inga problem. På med slutsteget igen och nu gick det äntligen att styra allt via N1MM.

Nu kan man ju undra varför vi inte visste att de här problemen skulle dyka upp. Dels tror jag vi har varit övertygade om att tidigare HF-problem skulle vara borta med antennen högt uppe i masten, men så var inte fallet. Det var värre! Det är svårt att testa allt i en vanlig genomgång som vi gjorde tisdagen innan. Eftersom vi skulle ha Göran -EWB med som operatör, för första gången från klubbstugan hade vi en genomgång på tisdagskvällen.
Vi gick igenom N1MM, vi gick igenom radion och avstämning av slutsteg men allt tillsammans med hög effekt blev inte provat ihop med N1MM, eftersom det inte är lämpat för vanliga qso mer än att logga. Det måste provas i en test, men borde kanske ha gjorts i någon kort mindre viktig test! Det blev ungefär som en rallyförare som fått tillgång till en ny bil och innan tävlingen kollar att motorn startar, men i första kurvan rasar bilen ihop! Den höll inte för full gas! Nu var ju frågan om vi trots allt skulle köra multi-op, men jag ville inte utsätta någon mer för obehagliga överraskningar och uppmanade de andra att fortsätta köra hemifrån. Eftersom jag startat så valde jag att fortsätta köra så mycket jag orkade för att få en genomkörare av utrustningen och se om något mer skulle hända. Det gjorde det på söndag fm när brandlarmet gick igång ett antal gånger. Det verkade hända när jag riktade söderut på 20m!

Foto: SM6DHF Göran

Det blev ungefär 1,5 timmars avbrott i uppstarten och jag bestämde köra så mycket som möjligt av testen från SK6EI för att verkligen testa igenom ordentligt. Åkte hem vid 23.30 på lördagskvällen och stängde ner allt. Det var spännande att se om allt skulle starta upp på söndag morgon och det gjorde det utan problem med USB-portar.
Det flöt på bra och det blev en hel del DX och väldigt många Japaner på 15 men även många fina andra DX också på 10m . Slutade testkörandet strax efter 1017 qso minus dubbletter blev det 1007. Då var det 1,5 timmar kvar men det var väldigt segt. Totalt körde jag ungefär hälften av testens 24 timmar.
- Tack för hjälpen med ferriter och för kaffet Sven-Erik och Leif!

Övriga operatöerna kämpade på från hemmastationer med 100w och trådar och det är inte lätt med de enorma QSB som var vilket gjorde det svårt att få igenom både anropssignal och speciellt löpnumren! SF6W (-EWB) körde 960 qso, SC6O (-OEF) 819, -TOL 778 och SM9F (-FAX) 555 qso så det blev 5694 poäng i HF-cupen och närmare målet 100000 poäng .
Otroligt bra gjort! Det blev ju även många poäng till finnkampen, men det var inte riktigt så här vi hade tänkt oss!

/ SM6DHF, Göran