NAC 28 / 50 / QT - Oktober 2024
Under oktobermånad så var vi ifrån klubben även aktiva i NAC testerna på 28mhz, 50mhz samt Kvartalstesten på 70cm. Här kommer en samlad artikel ifrån dom 3 tävlingarna.

NAC 28 - 3/10

Foto: Loggfil via phpQW Tool  LogAnalysis - Grön= SSB

Under NAC28 så var vi endast aktiva under SSB timmen men på denna timme lyckades vi köra 36 qson som genererade ca 230 000 poäng vilket om man jämför med NAC144/432 är enormt. Men det är som att jämföra bananer och båtar men ändock stor poängskillnad. Som synes på kartan ovan så var majoriteten av alla qso'n med amerikanare som dundrade in på vår nymonterade KT34XA. Resultatmässigt så såg vi länge ut att nypa förstaplatsen i månadens NAC28, dock så smög sig ett par felaktiga lokatorer sig in i loggen som gjorde att två qso'n räknades bort. Detta gjorde att vi hamnade på andraplats tätt bakom SM5EPO, Per-Olof.
- Operatörer vid NAC28 var SA6AQD Magnus & SA6AIN Tomas.

NAC 50 - 10/10

Foto: Loggfil via phpQW Tool  LogAnalysis - Röd = CW

Nej det är inte fel med färgerna på kartan ovanför, alla QSO'n under oktobermånads NAC50 test kördes på gammal hederlig telegrafi! SM6LPG Leif hade även likt föregående månads NAC 50 test begett sig till klubbstugan för att aktivera klubben i 50mhz testen. Inför testens start så skrev SM4GGC Stig i vår supertext-chatt och tipsade om att det var stark aurora på väg vilket Leif tog nytta utav och körde telegrafi för glatta livet. Leif berättade i efterhand hur han även hade hört en del stationer som han tyvärr missade att köra som t.ex Färöarna, Frankrike och Tjeckien. Totalt blev det 53 qso'n denna kväll som genererade ca 48 400 poäng som placerar oss på en femteplats i månadstävlingen. Längsta QSOt blev med EI4QD på ett avstånd av 1564km.

Förutom Leif i klubbstugan så var även SM4GGC Stig, SM6TOL Kjell, SM6OEF Bengt och SM6DHF Göran igång och tillsammans krigade vi ihop tillräckligt med poäng för att placera klubben på en andraplats i klubbtävlingen!

Kvartalstest - QT 432 - 6/10

Foto: Loggfil via phpQW Tool  LogAnalysis - Röd = SSB

Kvartalstesten är som bekant den test som går av stapeln första hela helg i mars, maj, september och oktober, söndag 08 - 11 svensk lokal tid. Samma helger går subregionala och Reg1-tester i hela Europa vilket oftast brukar betyda hög aktivitet nere i Europa. Vi har nu kommit fram till den sista kvartalstesten som man kör på 70cm istället för 2m som dom tre första testerna utspelar sig på. Under kvartalstesten så får man endast köra SSB vilket såklart gör det hela lite svårare än om man hade fått köra alla moder som på en vanligt 70cm test. Längsta QSO't för denna test blev som på NAC432 i oktober: DG0VOG på ett avstånd av 844km! Vill ni ser mer info om DG0VOG så ta en titt i artikeln ifrån NAC432 Oktober här på hemsidan. Totalt blev det 22 qson i loggen som genererade ca 14 500 poäng som placerar oss på en fjärdeplats i kvartalstesten. SM4GGC Stig var även igång i denna test och samlade ihop poäng som placerar oss på en andraplats i klubbtävlingen!

/SA6FAX, Andreas