SARK har funnits på det stora vida webben sedan slutet av 90-talet och hemsidan har genom åren sett annorlunda ut. Dom tidigaste screenshoten vi har kvar är från slutet av -99 och man kan väl med nuvarande ögon se tillbaka på dom som väldigt typiska från den tiden.

Såhär såg som sagt klubbens sida ut i slutet av förra decenniet, förutom det tidstypiska utseendet så är det även två markanta skillnader mot dagens. Sidan nåddes på adressen sk6ei.se-swed.net istället för nuvarande sk6ei.se som tillkom över ett decennium senare. Hemsidan var även ”hårdkodad” i HTML/PHP vilket enkelt förklarat innebär att ändringar på sidan fick göras direkt i källkoden istället för nu via t.ex ett webbinterface. Denna sida skapades av SM6GOR, Jan men av att tyda av texten vid © märket på sidan så var redan SM6TOB, Bengt inblandad i hemsidan.

Gästbok, ett måste på varje sida.
Något som även var väldigt populärt förr och som vi alla säkert minns är alla ”gästböcker” som fanns så gott som på varje hemsida. Även SARK hade såklart också en gästbok där vi har hittat ett litet utdrag ur.

Här ser vi bla SM6OEF, Bengt önska gott nytt år och, gott nytt millennium. SM6TOL surfade glatt in hemifrån Hönsa på hemsidan, måhända på ett 56k modem? Man kan även såhär 23 år senare fundera på om VE6GTE lyckades få till någon kontakt med någon ur klubben eller om han fortfarande sitter och väntar.

Ny design och nytt domännamn.
Några år senare så uppdaterades designen på hemsidan av SM6TOB och fick då följande utseende:

Även denna sida var hårdkodad och krävde ändringar i källkoden för att lägga till eller ta bort innehåll eller t.ex undersidor. Värt att nämna att vi redan med vår första sida hade den hostad av vår nuvarande webbhotell leverantör och tillika sponsor: Artech. Denna sida var online ända fram tills 2012 då den första versionen av klubbens nuvarande sida såg dagens ljus. Denna sida bygger på mjukvara från Joomla och är av s.k CMS typ Content Managed System. Vilket kort innebär att man styr sidans alla funktioner, undersidor, innehåll ja i princip allt från ett och samma system/hemsida istället för att manuellt peta i källkoden. Nytt för 2012 var även att SK6EI.se registrerades och blev klubbens nya hemadress på nätet.

/ SA6FAX, Andreas & SM6TOB, Bengt